Konsument reklamujący produkt w ramach rękojmi może wybierać między różnymi przysługującymi mu uprawnieniami:
Każde z powyższych uprawnień wiąże się z podjęciem określonych działań przez Konsumenta oraz różnymi możliwymi wariantami odpowiedzi Sprzedawcy, na które w niektórych przypadkach konsument może odpowiednio zareagować zgodnie z przepisami o rękojmi.
Zastrzeżenia:
Przykład:
Konsument stwierdził wadę rzeczy i korzystając ze swoich uprawnień z tytułu rękojmi chce odstąpić od umowy. Sprzedawca w tej sytuacji proponuje zamiast tego niezwłoczne usunięcie wady (naprawę). Wówczas konsument może zamiast naprawy żądać niezwłocznej wymiany produktu na nowy wolny od wad - pod warunkiem, że spełnienie tego roszczenia jest możliwe (np. produkt wciąż jest w ofercie sprzedawcy) i nie wiąże się z nadmiernymi kosztami dla sprzedawcy w porównaniu do opcji naprawy.